Aan de Staatsomroep

Reizen

Beste Staatsomroep,

Wordt 50PLUS naar jullie zin te groot in de peilingen?

En kwam er een seintje uit Den Haag dat ze gesloopt moeten worden? Of hebben Nieuwsuur en verslaggevers Nynke de Zoeten en Hans Kema dat helemaal zelf verzonnen?

Ik vraag dit naar aanleiding van jullie item van zaterdag over de reis van 50PLUS-fractievoorzitter Henk Krol naar Taiwan.

Zelf had ik het uiteraard niet gezien (want: Staatsomroep), tot de spreekwoordelijke ‘man in lange regenjas’ mij een mail bezorgde die 50PLUS gistermiddag om 13.17 uur aan uw verslaggevers De Zoeten en Kema stuurde over de reportage.

In de mail beklaagde de partij zich over de framing door het Staatsomroep-programma Nieuwsuur van 50PLUS in het algemeen en Henk Krol in het bijzonder.

“Onze ervaringen met de berichtgeving van NOS/Nieuwsuur aangaande 50PLUS en/of Henk Krol is er een die in de regel negatief is”, schrijft 50PLUS aan uw verslaggevers. “Framing lijkt usance te zijn, onder andere golf spelende ouderen in de achtergrond-visuals bij Henk als het onderwerp gaat over pensioenen.”

Over de reportage van Krols (belangwekkende) bezoek aan Taiwan schrijft 50PLUS: “Er is weer voor gekozen om Henks inzet en werk te ridiculiseren door een achtergrondmuziekje te kiezen uit Il Barone Rosso, een Italiaanse comedy uit de 70’er jaren. (…) In de opname is er ook nog een shot van de KLM-huisjes die in de privé-woning van een volksvertegenwoordiger staan.”

Eerlijk is eerlijk: ik dacht eerst dat 50PLUS een beetje in de slachtofferrol kroop.

Maar toen ging ik de reportage terugkijken en kon ik niet anders dan ze gelijk geven.

Sterker: het was nog veel erger.

Een officieel bezoek van een Nederlands Tweede Kamerlid aan Taiwan is zo bijzonder, omdat China Taiwan beschouwt als een afvallige provincie. Zo’n bezoek zet dus kwaad bloed bij China, maar is een belangrijk signaal dat wij juist streven naar goede banden met het ‘land’ dat wél onze democratische waarden aanhangt.

Zo’n bezoek van een parlementariër, daar dien je als Staatsomroep dus neutraal over te berichten (jullie zijn ‘Briefje van Jan’ niet).

En dan geeft het inderdaad geen pas om Krol eerst neer te zetten als een toerist die onder begeleiding van een draaiorgelmuziekje trots zijn vakantiefoto’s laat zien.

En is het laaghartig om de huisjes die hij blijkbaar in zijn 69-jarige leven in de businessclass van de KLM verzamelde pontificaal in beeld te brengen.

En is het journalistiek volstrekt ridicuul om bijna 20 procent van de tijd (1 minuut en 24 seconden van de slechts 7 minuten en 29 seconden durende reportage) te gaan emmeren over het feit dat Taiwan Krols reis- en verblijfkosten heeft betaald en hij zich dus min of meer heeft laten ‘omkopen’.

Normaal zou ik nu volstaan met de vraag of jullie over het snoepreisje van de GroenLinks-Kamerleden Jesse Klaver en Bram van Ojik naar Ethiopië vanavond een soortgelijke reportage maken. Waarbij die 1 minuut 24 over reis- en verblijfkosten misschien te kort is, omdat jullie ook hun CO2-footprint nog even moeten behandelen.

Ofwel: ik zou het hebben over jullie partijdigheid.

Maar er is iets nóg ergers aan de hand rond de framing van 50PLUS en Henk Krol.

Jullie hebben die reportage over zijn Taiwan-reis gemaakt op vóórwaarde dat jullie van de Staatsomroep exclusiviteit kregen.

Ofwel: jullie hebben er daarmee voor gezorgd dat andere media niet in staat waren om dit belangrijke moment in de relatie tussen Nederland en Taiwan van de glans te voorzien die het wél verdiend had.

De Staatsomroep eiste het monopolie en gebruikte een belangrijk onderwerp om korte metten te maken met een groeiende oppositiepartij en haar fractievoorzitter.

Dom dat 50PLUS en Henk Krol er toch weer intrapten, maar goed dat we jullie manipulatieve gedrag weer eens onverbloemd te zien kregen.

Ik ben wel benieuwd hoe de Staatsomroep-lakeien Nynke de Zoeten en Hans Kema gaan reageren op de mail van 50PLUS.

Gaan ze “Politieke inmenging in onafhankelijke journalistiek!!!” roepen?

Of gaan ze bij zichzelf te rade? En komen ze dan tot de conclusie dat ze zich inderdaad eens wat minder door de zittende macht (of persoonlijke voorkeuren) moeten laten beïnvloeden bij het maken van hun items?

We zullen het nooit weten.

Tenzij die ‘man in lange regenjas’ zich weer meldt 😉

Groet,

JanD

Wil je dat het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ ook in 2020 blijft verschijnen? Doe dan een vaste maandelijkse donatie via Back me of een incidentele gift via Bunq me. En anders lekker niet. Vrij land.

Aan Marcel Gelauff

Beste Marcel,

#freeRobertBas natuurlijk.

Ik hoor minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus het op 17 oktober 2018 nog zeggen bij het Symposium Bronbescherming Journalisten.

“Ik zal met oog op onze democratische samenleving altijd het journalistieke recht verdedigen om een scherpe pen te hanteren, met bronbescherming als belangrijke voorwaarde voor vrije pers.”

Exact 53 weken later smijt één van Grapperhaus’ ‘boots on the ground’, de rechter-commissaris in Rotterdam, één van jouw journalisten, Robert Bas, de cel in omdat die zich beroept op bronbescherming.

En Grapperhaus én die rechter-commissaris weten donders goed dat de gijzeling van Bas te zijner tijd door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens zal worden veroordeeld. En dat Robert Bas liever veertien dagen in het Huis van Bewaring zit en zijn tong af bijt, dan dat hij alsnog vragen gaat beantwoorden over zijn contacten met zijn bron in de ‘vergismoord’ op Rob Zweekhorst.

Kortom: de gijzeling van een journalist door de Nederlandse Staat is louter bedoeld als intimidatie. Een blijk van machtsvertoon om collega’s van jullie Robert Bas (én hun bronnen en gezinnen) angst aan te jagen.

Precies zoals ze het doen in landen waar continentveroveraars als Frans Timmermans bij jullie altijd kritiekloos over mogen fulmineren.

Misschien moet je eens nadenken over wie in dit land telkens weer de grootste vijand van de vrije pers blijkt te zijn: de Nederlandse staat.

En wat minder naar haar pijpen gaan dansen…

Groet,

JanD

Wil je dat het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ ook in 2020 blijft verschijnen? Doe dan een vaste maandelijkse donatie via Back me of een incidentele gift via Bunq me.

Aan de Staatsomroep

Beste ambtenaren,

Ik ging vannacht tegen half twee bloedchagrijnig naar bed.

Mark Rutte claimde in jullie zojuist afgesloten live-uitzending de overwinning omdat de VVD de grootste partij was geworden en de coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zou samen met GroenLinks op 39 van de 75 Eerste Kamerzetels uitkomen.

Ik had natuurlijk als initiator van de Stem Ze Weg-campagne kunnen doen alsof die campagne geslaagd was. Omdat CDA en D66 ongenadig op hun flikker hadden gehad bijvoorbeeld. Omdat de coalitie van 38 naar 31 zetels was gezakt. Omdat de twee partijen die dat maffiose Klimaatakkoord en dat levensgevaarlijke Verdrag van Marrakesh van tafel willen, Forum en de PVV, samen van 9 naar 15 zetels waren gegroeid. Of omdat Forum als tweede partij van Nederland gaat debuteren in de Eerste Kamer.

Maar ik ben geen politicus, dus ik hoef niet te liegen.

De Stem Ze Weg-campagne was faliekant mislukt.

Het doel was namelijk: zorgen dat meer mensen gingen stemmen en zorgen dat de coalitie samen met GroenLinks onder de 38 zetels in de Eerste Kamer blijft. Het eerste was gelukt (niet per se dankzij die Stem Ze Weg-campagne, maar dat maakt niet uit), het tweede was mislukt.

Mark Rutte hoefde alleen maar Jesse Klavers klimaat- en immigratieverlanglijst te accepteren en ‘ze’ werden niet weggestemd, maar gooiden er nog een schepje linkse waanzin bovenop.

Ik verweet dat mezelf. Ik was blijkbaar niet in staat geweest om voldoende mensen te mobiliseren en voldoende donaties binnen te halen om het kabinet Jesse 1 te voorkomen. Ik besloot dan ook om me nóóit meer in een andere rol dan als columnist te bemoeien met de politiek. Ik kan het mijn gezin en mijn bankrekening geen derde keer aandoen.

#stemzeweg in je broekje.

En toen werd ik vanochtend rond een uur of vijf wakker en pakte mijn mobiele telefoon.

En toen bleek dat waar jullie allemaal achter de gebreide broek waren gekropen Maurice de Hond bij Salto TV was doorgegaan met het brengen en analyseren van de uitslagen.

En dat de laatste prognose van De Hond, om half vier, een heel andere uitkomst gaf dan jullie laatste prognose.

Ten eerste deed Thierry Baudet een Donald Trumpje; niet de VVD (de Nederlandse Hillary), maar Forum voor Democratie was de grootste partij van Nederland geworden.

Ten tweede haalt de coalitie geen 31 zetels in de Eerste Kamer, maar 29 zetels. Met de 8 van GroenLinks erbij dus 37 en géén meerderheid in de Eerste Kamer.

Aangezien nog niet alle stemmen zijn geteld, is het te vroeg om de vlag al te hijsen, maar er bestaat dus nog altijd een kans dat de Stem Ze Weg-campagne tóch is geslaagd.

En dat zou goed nieuws zijn voor de mensen die de afgelopen jaren zijn gepakt door de kabinetten Rutte en de generaties die door het kabinet Jesse 1 na ons in de ellende worden gestort.

In dat geval moeten we vanaf 1 mei misschien toch vol gas campagne voeren om te zorgen dat op 23 mei bij de verkiezingen van het Europees Parlement die derde ramp waar de politieke elite aan werkt, het Groot Europeesch Rijk, wordt gestopt. Maar alleen als er voldoende geld is en voldoende mensen actief meewerken. Want jullie kennen dat spreekwoord van die ezel en die steen.

Enfin.

Mijn vraag was eigenlijk: kunnen jullie voor die 900 miljoen euro belastinggeld die jullie elk jaar krijgen voortaan blijven uitzenden tot de uitslag van de verkiezingen echt bekend is?

Bij Ajax-Juventus gaan jullie ook niet na 80 minuten op zwart.

Groet,

JanD

PS. Vandaag komt me nieuwe nieuwsbrief uit. Dat is een internetachtige constructie. Meld je aan!

UPDATE Bij de NOS scoort de coalitie plus GroenLinks inmiddels in de laatste Ipsos-prognose 40 zetels. Stem Ze Weg-campagne dus mislukt, als dat de uitslag wordt. The Post Offline harder nodig dan ooit.