Aan Esther van Fenema

Winter 2020

Beste Esther,

Een dikke week geleden reageerde ik op het vertrek van longarts Wanda de Kanter en klimaatextremist Jan Rotmans bij NLBeter, de partij die ze samen met jou en je mattie en mede-organisator van het Depressiegala dr. Bram Bakker hadden opgericht. Ik schreef onder meer dat dr. Bram Bakker een charlatan was en dat het me verbaasde dat jij je aan die viespeuk verbond.

Daarop twitterde jij: “Ik kijk uit naar ‘briefje van Jan’ met als thema waarom Bram Bakker en Jan Rotmans en ik allemaal ‘fout’ zijn en zéker als we soms verbinden. Mssch willen we écht wat veranderen en ja daar heb je nou eenmaal een bepaalde dosis narcisme voor nodig…”

Nu ken ik weinig mensen die mij uitdagen om een ‘Briefje van Jan’ over hen te schrijven, maar goed, het kan best dat je niet alleen een narcist, maar ook een masochist bent.

Ik had nooit gedacht dat er elf dagen later inderdaad alle reden is om jou een ‘Briefje van Jan’ te sturen.

Uit gedegen journalistiek onderzoek van Nieuwsuur is namelijk gebleken dat de organisatie achter het jaarlijkse Depressiegala, de door jou én dr. Bram Bakker geleide stichting Mental Health Foundation, een subsidie van 278.000 euro niet besteed heeft aan onderzoek naar depressie, voorlichting op 500 scholen of jongeren, maar aan personeelskosten, tv-producent Skyhigh (toen nog eigendom van EO-coryfee Bert van Leeuwen) en de organisatie van het gala.

Terwijl Bakker en jij op de dag van het gala in de VIP-ruimte de gebraden haan liepen uit te hangen, kregen de (veelal gratis optredende) sprekers op jullie gala in de kleedkamer een bordje couscous om hun ergste honger te stillen.

Dat jouw mattie Bram Bakker een intens slecht mens is, weten we al langer. De ene keer legt hij een patiënte op het ruggetje, de andere keer misbruikt hij een suïcidale patiënte voor een documentaire:

Maar dat ook jij écht niet deugt, verbaasde me toch een beetje.

En begrijp me goed, hè. Ik zal niet beweren dat jij privé ook maar één cent achterover hebt gedrukt van de subsidie of de donaties aan die stichting van jou en Bakker. Dat kan ik immers niet bewijzen, omdat jullie maar van één jaar de cijfers openbaar hebben gemaakt.

Je hebt heus geen nieuwe auto gefinancierd met subsidie- of donatiegeld.

Maar wel je gigantische ego.

En dan vanavond bij het eerste lustrum van het Depressiegala gewoon weer samen met die Bakker op de voorste rij gaan zitten?

Je moet maar durven!

Groet,

JanD

PS. Het is nu wel duidelijk waarom De Kanter en Rotmans niks meer met jou en Bakker te maken wilden hebben 🙂

Het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ wordt mogelijk gemaakt door vaste maandelijkse donaties via Back me en incidentele giften via Bunq me.

Films en series

Aan de Staatsomroep

Reizen

Beste Staatsomroep,

Wordt 50PLUS naar jullie zin te groot in de peilingen?

En kwam er een seintje uit Den Haag dat ze gesloopt moeten worden? Of hebben Nieuwsuur en verslaggevers Nynke de Zoeten en Hans Kema dat helemaal zelf verzonnen?

Ik vraag dit naar aanleiding van jullie item van zaterdag over de reis van 50PLUS-fractievoorzitter Henk Krol naar Taiwan.

Zelf had ik het uiteraard niet gezien (want: Staatsomroep), tot de spreekwoordelijke ‘man in lange regenjas’ mij een mail bezorgde die 50PLUS gistermiddag om 13.17 uur aan uw verslaggevers De Zoeten en Kema stuurde over de reportage.

In de mail beklaagde de partij zich over de framing door het Staatsomroep-programma Nieuwsuur van 50PLUS in het algemeen en Henk Krol in het bijzonder.

“Onze ervaringen met de berichtgeving van NOS/Nieuwsuur aangaande 50PLUS en/of Henk Krol is er een die in de regel negatief is”, schrijft 50PLUS aan uw verslaggevers. “Framing lijkt usance te zijn, onder andere golf spelende ouderen in de achtergrond-visuals bij Henk als het onderwerp gaat over pensioenen.”

Over de reportage van Krols (belangwekkende) bezoek aan Taiwan schrijft 50PLUS: “Er is weer voor gekozen om Henks inzet en werk te ridiculiseren door een achtergrondmuziekje te kiezen uit Il Barone Rosso, een Italiaanse comedy uit de 70’er jaren. (…) In de opname is er ook nog een shot van de KLM-huisjes die in de privé-woning van een volksvertegenwoordiger staan.”

Eerlijk is eerlijk: ik dacht eerst dat 50PLUS een beetje in de slachtofferrol kroop.

Maar toen ging ik de reportage terugkijken en kon ik niet anders dan ze gelijk geven.

Sterker: het was nog veel erger.

Een officieel bezoek van een Nederlands Tweede Kamerlid aan Taiwan is zo bijzonder, omdat China Taiwan beschouwt als een afvallige provincie. Zo’n bezoek zet dus kwaad bloed bij China, maar is een belangrijk signaal dat wij juist streven naar goede banden met het ‘land’ dat wél onze democratische waarden aanhangt.

Zo’n bezoek van een parlementariër, daar dien je als Staatsomroep dus neutraal over te berichten (jullie zijn ‘Briefje van Jan’ niet).

En dan geeft het inderdaad geen pas om Krol eerst neer te zetten als een toerist die onder begeleiding van een draaiorgelmuziekje trots zijn vakantiefoto’s laat zien.

En is het laaghartig om de huisjes die hij blijkbaar in zijn 69-jarige leven in de businessclass van de KLM verzamelde pontificaal in beeld te brengen.

En is het journalistiek volstrekt ridicuul om bijna 20 procent van de tijd (1 minuut en 24 seconden van de slechts 7 minuten en 29 seconden durende reportage) te gaan emmeren over het feit dat Taiwan Krols reis- en verblijfkosten heeft betaald en hij zich dus min of meer heeft laten ‘omkopen’.

Normaal zou ik nu volstaan met de vraag of jullie over het snoepreisje van de GroenLinks-Kamerleden Jesse Klaver en Bram van Ojik naar Ethiopië vanavond een soortgelijke reportage maken. Waarbij die 1 minuut 24 over reis- en verblijfkosten misschien te kort is, omdat jullie ook hun CO2-footprint nog even moeten behandelen.

Ofwel: ik zou het hebben over jullie partijdigheid.

Maar er is iets nóg ergers aan de hand rond de framing van 50PLUS en Henk Krol.

Jullie hebben die reportage over zijn Taiwan-reis gemaakt op vóórwaarde dat jullie van de Staatsomroep exclusiviteit kregen.

Ofwel: jullie hebben er daarmee voor gezorgd dat andere media niet in staat waren om dit belangrijke moment in de relatie tussen Nederland en Taiwan van de glans te voorzien die het wél verdiend had.

De Staatsomroep eiste het monopolie en gebruikte een belangrijk onderwerp om korte metten te maken met een groeiende oppositiepartij en haar fractievoorzitter.

Dom dat 50PLUS en Henk Krol er toch weer intrapten, maar goed dat we jullie manipulatieve gedrag weer eens onverbloemd te zien kregen.

Ik ben wel benieuwd hoe de Staatsomroep-lakeien Nynke de Zoeten en Hans Kema gaan reageren op de mail van 50PLUS.

Gaan ze “Politieke inmenging in onafhankelijke journalistiek!!!” roepen?

Of gaan ze bij zichzelf te rade? En komen ze dan tot de conclusie dat ze zich inderdaad eens wat minder door de zittende macht (of persoonlijke voorkeuren) moeten laten beïnvloeden bij het maken van hun items?

We zullen het nooit weten.

Tenzij die ‘man in lange regenjas’ zich weer meldt 😉

Groet,

JanD

Wil je dat het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ ook in 2020 blijft verschijnen? Doe dan een vaste maandelijkse donatie via Back me of een incidentele gift via Bunq me. En anders lekker niet. Vrij land.

Aan Ans Boersma

Speelgoed algemeen

Beste Ans,

Vorige week donderdag werd je Turkije uitgezet.

Je weigerde de media te woord te staan.

Vorige week vrijdag had je een afspraak met ANP-fotograaf Niels Wenstedt om een serie voor de ANP-database te maken.

Gisteren deed je een (klein) rondje schrijvende en audiovisuele pers, met als apotheose een interview in Nieuwsuur.

Strak geregisseerd.

Wie zich niet echt in de feiten verdiept heeft, zag en hoorde een journalist wier leven in haar nieuwe vaderland Turkije verwoest is doordat het Nederlandse Openbaar Ministerie valse informatie over haar gedeeld heeft met de Turkse autoriteiten. En die volkomen terecht schadevergoeding eist van de Nederlandse staat voor ál het immateriële en materiële leed dat haar is aangedaan.

Ik zit eerlijk gezegd wat anders in de wedstrijd.

Ik zag een berekenende chick.

Een koele kikker.

Iemand die genoot van de camera’s.

Maar misschien ben ik wel bevooroordeeld.

Dat komt dan omdat ik het volstrekt logisch vind dat Financieele Dagblad-hoofdredacteur Jan Bonjer geen artikelen meer van je wil kopen.

Dat ik het stuitend vind dat je, toen je ex opdook in De Balie en herkend werd als IS-terrorist én toen hij later werd opgepakt, je opdrachtgever niet informeerde.

Dat ik het stuitend vind dat je, nu hij inderdaad een hoge officier van de uit Al-Quaida voortgekomen terreurgroep Al-Nusra lijkt te zijn geweest en niet voor niets in de EBI in Vught zit, nog altijd de vermoorde onschuld speelt (en het voor hem opneemt).

In het beste geval ben je een naïef kipje.

Maar als dat zo was geweest, had je niet zo’n strak geregisseerde mediastrategie gekozen. En had je niet zo stuitend zelfgenoegzaam in de camera’s van Nieuwsuur gekeken. En had je het wel uit je hoofd gelaten om een schadevergoeding van de Nederlandse staat te eisen omdat jíj het slachtoffer zou zijn.

Dus ik geloof je niet.

Voor geen meter.

Groet,

JanD

Het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ wordt mede mogelijk gemaakt door vaste maandelijkse donaties (via Back me) en door incidentele giften (via Bunq me).