Aan Joram van Klaveren

Boeken algemeen

Beste Joram,

Geniaal!

Ik weet nog dat Özcan Akyol dat lulverhaal ophing dat-ie “in de gevangenis de literatuur had ontdekt”. Eerst las hij alle boeken van Appie Baantjer. Toen dat plankje in de gevangenisbibliotheek leeg was, begon-ie aan het werk van Louis-Ferdinand Céline. En daarna viel opeens het kwartje: hij wilde niet langer als crimineel door het leven, maar als Schrijver.

De waarheid was dat hij een brave burgerman uit Deventer was met een diploma van de School voor Journalistiek op zak, een matige pen en de bereidheid om over de rug van zijn vader een verhaal te verzinnen dat moest doorgaan voor een grotendeels autobiografische roman.

Want hij had na een knokpartij in een kroeg inderdaad één nachtje moeten ontnuchteren in de politiecel.

Ik weet nog dat Griet Op de Beeck bij DWDD in 2017 vertelde over het feit dat haar inmiddels overleden vader haar van haar 5e tot haar 9e seksueel had misbruikt.

Daar was ze pas op haar 39ste achter gekomen.

Ze sprak erover bij Matthijs van Nieuwkerk op het moment dat haar nieuwe boek ‘Het beste wat we hebben’ uitkwam. Dat boek ging over… seksueel misbruik en weggedrukte herinneringen en was, je raadt het al, grotendeels autobiografisch.

De discussie over ‘hervonden herinneringen’ hield de gemoederen daarna nog een tijdje bezig (conclusie: gelul van een dronken aardbei), waarbij tot grote vreugde van Op de Beecks uitgeverij de naam van haar boek elke keer foutloos geschreven werd.

En nu zeg jij dus, bij het uitkomen van je boek ‘Afvallige’, dat je bekeerd bent tot de islam.

Dat is far beyond het verzinnen van ‘een crimineel verleden’ of ‘vergeten seksueel misbruik’, vooral omdat de gevolgen groot zullen zijn als je straks weer normaal gaat doen.

Daarom verdien je ons aller complimenten.

Ik denk echter wel dat je één foutje hebt gemaakt.

Özcan Akyol en Griet Op de Beeck brachten hun boek, net als overigens Adolf Hitler het zijne, uit bij uitgeverij Prométheus, van de geniale marketingman Mai Spijkers.

Jouw boek komt uit bij ’t Kennishuys, een tot gisteren volstrekt onbekende uitgever van islamitische boeken. De werkgever van ‘taalredacteur’ Hanina Ajirai, de bij het Algemeen Dagblad weggestuurde ‘columniste’ die zelf nog geen drie zinnen fatsoenlijk op papier kreeg (waarin ze er toch in slaagde om alle nabestaanden van de MH17-aanslag te schofferen). Dezelfde Hanina Ajirai overigens die jou gisteren voor NRC Handelsblad interviewde over je zogenaamde bekering tot de islam, want zo rollen ze bij de voormalige kwaliteitscourant qua journalistieke distantie.

Ik kan me vergissen, maar ik denk niet dat Mai Spijkers een onrustige nacht heeft gehad omdat deze ‘concurrent’ zijn auteurs uit de Bestseller Top 60 gaat drukken. Temeer omdat die prutsers van ’t Kennishuys niet eens in staat zijn geweest het op het hoogtepunt van de nieuwshype over jouw zogenaamde bekering via Bol.com te koop aan te bieden.

Maar verder: keppeltje af voor deze grap!

Groet,

JanD

 

7 thoughts on “Aan Joram van Klaveren

  1. Beste Jan D.

    Ik lees je stukjes altijd en meestal vind ik je geniaal!
    Maar nu sla je de plank volledig mis Jan , het is moeilijk voor te stellen en ik begrijp dat het moeilijk te begrijpen is maar misbruik kan je inderdaad “vergeten” want Jan en nu ga ik het in 1 zin uitleggen….. het traumatische van misbruik dat kan ervoor zorgen dat de hersenen het “wegstoppen” .
    Zie het als een vage herinnering van toen je nog een peuter was , kijk uit wat je zegt Jan, sommige mensen snijden zich liever dan dealen met de herinneringen, laat staan dat iemand ze leugenaars noemt!
    Mocht je interesse hebben in meer inzicht in zo’n zwaar proces, je hebt mijn email 😉
    Lieve groetjes en ik kijk uit naar je volgende stukje!

     
  2. Deze ziekelijke stap binnen de geloofstoornis is alsof van softdrugs naar harddrugs wordt gegaan. Van recreatief naar hardcore. Een gluurder die verkrachter wordt. De dierenmishandelaardie professioneel mensen martelt.

    Want hoewel de gristenhonden vroeger ook religieuze massamoord tot modus operandi hadden geïnstitutionaliseerd was de kwaadaardigheid en schaal toch van een andere klasse dan het moslimongedierte, welke trots kunnen zijn op meer slachtoffers dan alle andere grote genocideplegers opgeteld: communisme + christendom + nazisme.

    Nu hebben velen de idee dat dit een publiciteitsstunt is van Joram maar voorbij wordt gegaan aan hoe klein deze stap is binnen de waanstoornis: het oprecht en daadwerkelijk geloven in een door mensen verzonnen hypothetische bovennatuurlijke entiteit, welke zij god noemen. Niet alleen noemen zij dat ding god, zij willen ook dat dit met een hoofdletter wordt geschreven: God. Ook willen zij anderen dwingen in deze stoornis mee te gaan want andersdenkenden zijn een aanslag op het bestaan van de waan wat tot zeer gewelddadige cognitieve dissonanties kan leiden, zoals de extreem bloedige geschiedenis van elk geloof laat zien. En nog. Het is de meest voorkomende en dodelijke geestelijke stoornis van de mens.

    Als eenmaal aan deze stoornis wordt geleden dan is de sprong van de ene geloofswaan naar de andere niet zo groot. Immers, de waan in het algemeen wordt al als realiteit ervaren: die entiteit is voor hen écht, bijna alsof je het kan zien, horen of ruiken. De liefde, angst en/of haat die zij daardoor ervaren, is echt en voor hen een bewijs waar geen wetenschap tegenop kan. In essentie is de liefde die gristengekkies tegenwoordig voelen niet anders dan de angst die moslimgestoorden voelen voor hun imaginaire vriendje. Overigens is die liefdeservaring van gristenen nieuw; in de middeleeuwen was het toch echt meer angst en haat. Niet voor niets wordt dit ‘the dark ages’ genoemd. Elke opgewekte emotie blijft het gevolg van de stoornis en altijd gevaarlijk omdat dit dogmatisch denken tot gevolg heeft en irreële emoties oproept welke uitweg nog maar moet worden afgewacht. Lopende tijdbommen zoals de geschiedenis en het heden keer op keer laat zien.

    Dit zijn zeer zieke mensen en helaas lopen zij nog steeds massaal onbehandeld door onze straten. Geven zij les aan onze kinderen. Spreiden zij hun waanzin tijdens het sterven. En bellen bij u en mij aan om dwangmatig te overtuigen wat bewezen onzin is want onbewezen en onbewijsbare entiteit.

    Ik geloof Joram daarom wel. Ik geloof dat hij van gestoord naar gevaarlijker gek is geworden, want geloven in een psychotische Jezus naar een psychopathische Mohammed is een zijstap, niet een trede omhoog of omlaag. Kleine moeite.

     
  3. Ben het helemaal met Yev eens.

    Gestoord, net als alle gelovigen. Beangstigend is dat juist de fanatiekelingen als maatstaf en voorbeeld dienen.

     
  4. @Wendy Verweij
    Wendy, ik heb beroepsmatig lang met (zeer) traumatische slachtoffers gewerkt.
    Het is simpelweg NIET waar dat traumatische ervaringen worden vergeten. Wel komt het voor dat een traumatische ervaring wordt weggestopt als methode om met het (extreem ervaren) trauma om te kunnen gaan, dwz als overlevingsstategie om te kunnen functioneren in het dagelijkse leven danwel om het ‘opzij’ te zetten om als de tijd eventueel ooit rijp is, hiermee verder te werken.

    Er is geen, herhaal GEEN, gedocumenteerde patiënt die een concentratiekamp, gijzeling, verkrachting of andere als traumatisch ervaren situaties/gebeurtenissen, zich niet kan herinneren. Het omgekeerde is zelfs vrijwel altijd het geval: de traumatische ervaring kan tot op detail nauwkeurig worden beschreven. Dit zorgt er wel voor dat het trauma wordt herbeleefd in minder of meerdere mate, waardoor dit meestal uit de weg wordt gegaan. Wat logisch is zolang het geen oplossing zoals een succesvolle traumabehandeling, is.

    Wel zijn er veel gevallen bekend en ook bewezen van verzonnen misbruik, waarbij veelal sprake is van andere psychiatrische klachten. Veelal borderline PS of anti-sociale/psychopatische PS, maar vergeet ook niet een waanstoornis of middelenmisbruik.
    Dit komt doordat slachtofferschap vaak een beloning heeft waar terecht of onterecht behoefte aan is, zoals empatische aandacht maar ook afleiding van andere (ware) problematiek, zoals hierboven vermeld. Ook komt zeer vaak voor dat bv een dader dit argument misbruikt als rationalisatie voor de gepleegde misdrijven.

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *