Aan de redactie van Villamedia

Repeteerprutser Dolf Rogmans.

Geachte redactie,

Als jullie rond een uur of tien de redactiemailbox openen, vinden jullie daar een mailtje van me.

Ik was vanwege een ander geintje wat aan het rondstruinen op de website van de Raad voor de Journalistiek. Op zich een lachwekkend instituut natuurlijk, maar als ik ze kan gebruiken om een zich moreel verheven voelende die me naait een pak voor de broek te geven, ben ik de beroerdste niet.

En toen kwam ik dus ook die uitspraak van de Raad tegen van de zaak die ik in 2013 (kolere, wat gaat de tijd snel, hè!) tegen jullie aanspande. En uiteraard won, want hij ging niet over meningen, maar over feiten. Ik heb er namelijk een hekel aan als er aantoonbaar over me gelogen wordt.

En dat hebben jullie dus wéér gedaan. Nota bene over hetzelfde onderwerp als in 2013.

Als je nou niet wilt wachten tot je straks op kantoor bent, dan heb je hier vast het mailtje.

“Beste redactie,

Op maandag 29 juli verscheen op uw website een interview van hoofdredacteur Dolf Rogmans met HP/De Tijd-hoofdredacteur Tom Kellerhuis. Dit interview, waarin Kellerhuis uitgebreid verhaalde over een ketamine-trip met de beroemde filmmaker Martin Koolhoven, werd groot aangekondigd op uw homepage.

In dit interview geeft Kellerhuis aan dat HP/De Tijd tegenwoordig een hogere oplage heeft dan tien jaar geleden, niet geheel toevallig het jaar waarin ik daar was ingevlogen om het verlies van een miljoen euro per jaar naar beneden te rammen. 

Letterlijk citaat uit het interview van uw hoofdredacteur Dolf Rogmans met Kellerhuis: “Voor nu heb ik het blaadje uit het slop getrokken. We hebben nog steeds een verkochte oplage van ruim 21.000 exemplaren. Dat is meer dan tien jaar geleden.”

Dit is feitelijk onjuist. Tien jaar geleden, toen ik hoofdredacteur van HP/De Tijd was, was de oplage ruim 4.000 exemplaren (circa 20 procent) hoger dan bij de meting uit 2018 waarover Kellerhuis het heeft. De precieze getallen: 2009 (tien jaar geleden) 25.391, 2018 21.041. 

Mocht u van mening zijn dat 2018 met 2008 dient te worden vergeleken, dan maakt dat de kwestie alleen maar erger; toen bedroeg de oplage 29.686 exemplaren, dankzij een samenwerking met Kruidvat. Maar dat was voor mijn tijd, dus ik wil het succes van die marketingactie met die gerenommeerde winkelketen die mijn voorgangers bedachten vooral niet claimen.

Ik verzoek u uiterlijk maandag 5 augustus (2019) om 12.00 uur deze feitelijke onjuistheid te rectificeren middels een naschrift onder het interview en een kort zelfstandig bericht op uw homepage of in uw nieuwsrubriek.

Ik neem aan dat ik deze voor uw doen snelle actie kan vragen, omdat u in 2013 bij de Raad voor de Journalistiek vanwege uitgerekend ditzelfde getal bent ‘veroordeeld’ en hebt moeten ‘rectificeren’. Toen betrof het een interview van uw medewerker Frans Oremus met de toenmalige uitgever Van Brussel en hield uw verweer dat het een citaat betrof geen stand. 

De schrijver van het artikel met Kellerhuis, Dolf Rogmans, voerde toen namens u het verweer en weet dus exact hoe hoog de oplage van HP/De Tijd tien jaar geleden was. Of althans: had dat behoren te weten, dan wel kunnen weten.

Mocht u niet tot rectificatie op de door mij gevraagde wijze overgaan, dan voel ik me genoodzaakt me -ter voorkoming van geschiedvervalsing- andermaal tot de Raad voor de Journalistiek te wenden.

In afwachting van uw bevestiging verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Jan Dijkgraaf

Buttkicken.nl

Straatweg 21

8534 WB  EESTERGA

tel. 06-50208103

Nieuw in Eesterga: Schrijfhuisje.nl – als je in alle rust wilt werken”

Zo, dat was ‘m.

Als jullie je nou afvragen waarom ik dit doe, dan is het antwoord simpel.

Ten eerste omdat ik jullie hoofdredacteur een enórme weggooier vind. Zich gedragen als de hoeder van de onafhankelijke journalistiek, maar ondertussen welbewust mensen beschadigen door leugens te publiceren.

Ten tweede omdat ik dan weer een leuk onderwerp voor een ‘Briefje van Jan’ had.

Ten derde omdat ik zo het tuig op Twitter weer wat bloed onder hun nagels vandaan haal.

Niks meer, niks minder.

Nul zetels (ik dacht: ik vul ‘m zelf vast in), maar héél veel lol in mijn leven, ook door dit soort kleine gebbetjes tussendoor.

Groetjes,

JanD

PS. Een schadevergoeding ga ik van zo’n armlastig vakbondsblaadje niet eisen natuurlijk, want ik was (heel) vroeger ook een PvdA’er. Maar donaties kunnen naar mevrouw Dijkgraaf.

UPDATE: Ze proberen gewoon dezelfde truc die de Raad voor de Journalistiek vorige keer niet pruimde: “Het is maar een citaat” en je mag reaguren. Ik ben Gekke Gerrit niet, dus de klacht tegen het blaadje van de NVJ wordt doorgezet.