Aan de Bol.com-directie

Zomer 2020

Beste Bol.com-directie,

In 2000 schreef PvdA-Kamerlid Marjet van Zuijlen het boek ‘Retour Nijmegen-Den Haag’. In dit dagboek rekende ze af met de cultuur in de PvdA. Haar collega-Kamerlid Rob Oudkerk was één van de mannen die Van Zuijlen onder vuur nam. Hij zou ‘een cultuur van wantrouwen’ in de fractie verspreiden.

Nu was Oudkerk tevens praktiserend huisarts. Hij verdedigde zich niet tegen aantijgingen van Van Zuijlen, maar zei dat hij patiënten die geestelijk in de knel zaten regelmatig adviseerde om hun ellende in een dagboekje van zich af te schrijven. Bij mijn toenmalige werkgever Panorama noemde ik dat – na het raadplegen van de Dikke Van Dale – een ‘jodenstreek’ van Oudkerk.

Wat er toen gebeurde…

Een in Italië wonende Nederlandse Jood eiste een rectificatie van de hoofdredacteur van Panorama, Frank Hitzert. Die pakte de Dikke Van Dale erbij, zag dat ‘jodenstreek’ onder meer ‘valse streek’ betekende en lachte die meneer in Italië vierkant uit. Hij kon die rectificatie steken waar de zon niet schijnt.

Enkele weken later meldde de directie van VNU, de uitgever van Panorama, zich bij de hoofdredacteur van Panorama. De directie vertelde hem dat een rectificatie toch wel heel erg gewenst was. Die rectificatie-eiser had namelijk gedreigd om het Joods Wereldcongres, een machtige internationale federatie van Joodse gemeenschappen en organisaties, in te schakelen om acquisities van VNU in de Verenigde Staten (onder anderen van A.C. Nielsen) tegen te houden. De VNU-directie kon een stevige lobby tegen samenwerking met “een antisemitisch bedrijf in Nederland” verwachten.

Ik hoef jullie niet uit te leggen dat die rectificatie er kwam.

De hoofdredacteur en ik, allebei begin jaren ’80 begonnen bij de Schoonhovense Krant, hebben er smakelijk om gelachen.

En van geleerd.

Namelijk dit: bedrijven buigen soms voor lobby’s, hoe belachelijk onredelijk die ook zijn.

Gisteren werd bekend dat Bol.com heeft gebogen voor de anti-Zwarte Piet-drammers. ‘Productpartners’ mogen vanaf september geen Zwarte Piet-producten meer aanbieden waarvan, ik zeg het even in mijn eigen woorden, Jerry Afriyie vindt dat ze “als racistisch kunnen worden ervaren”.

Uit jullie verklaringen kreeg ik niet de indruk dat jullie veel weerstand hebben geboden toen enkele mensen klaagden over de kleur van Zwarte Piet. Sterker: ik sluit niet uit dat deze actie er eentje was in de categorie ‘pro-actieve politieke correctheid’.

Waar ik me vervolgens kostelijk om heb vermaakt is de woede die zo’n bericht losmaakt.

Mensen die hun ‘klant-account’ bij Bol.com demonstratief gingen opheffen.

Mensen die anderen gingen uitleggen hoe dat moest.

Mensen die beloofden nóóit meer iets bij Bol.com te kopen.

Mensen die vergaten dat ze dan ook geen euro meer kunnen besteden bij de 990 vestigingen van Albert Heijn, de 588 van Gall & Gall en de 545 van Etos, want zelfde moederbedrijf.

Films en series

Mensen die -en toen werd het persoonlijk- van partners van Bol.com gingen eisen dat ze een statement maakten of -nog liever- helemaal stopten partner van Bol.com te zijn.

Ik ben tot mijn grote tevredenheid affiliate-partner van Bol.com. Wie via mijn linkjes jullie winkel bezoekt en iets koopt, ziet een percentage van de prijs niet in jullie zakken verdwijnen, maar in de mijne.

Dat statement wil ik best maken.

Ik háát politieke correctheid, dus ik vind het een stomme actie van jullie. Zwarte Piet ‘is’ in mijn ogen geen racisme, maar een misbruikt vehikel van de op militant Amerikaanse leest geschoeide subsidielurkers- en herstelbetalingsindustrie.

Maar stoppen partner van Bol.com te zijn?

Ik ben me daar belazerd!

Want als ik nóg iets van die affaire met het Joods Wereldcongres bij VNU heb geleerd, is dat ik wel lachte om die rectificatie, maar deep inside als een boer met kiespijn.

Ik heb toen besloten nóóit meer voor iemand te buigen, wat de consequenties ook zijn.

Ook niet voor mensen met wie ik het over de inhoud eens ben, maar die dingen van me eisen en dreigen anders ook mij te gaan ‘boycotten’.

Júist niet voor dat soort mensen, die maar al te vaak onder pseudoniem de held op hun eigen zolderkamer zitten uit te hangen.

Die kunnen de kolere krijgen.

Ik ben niemands knecht.

Behalve dan van mevrouw Dijkgraaf, maar dat is logisch.

Groet,

JanD

PS. Je zou dit cadeautje een sigaar uit eigen doos kunnen noemen, maar jullie gaan een gegeven paard vast niet in de bek kijken.

Het dagelijkse ‘Briefje van Jan’ wordt mede mogelijk gemaakt door vaste maandelijkse donaties (Back me) en/of incidentele giften (voor mevrouw Dijkgraaf). Waarvoor dank! (Kopen via mijn partnerlink bij Bol.com wordt ook gewaardeerd)